W naszej szkole realizujemy dwa międzynarodowe projekty: Far Beyond the Barriers oraz Future Classroom Leadership, a co za tym idzie bierzemy udział w corocznych obchodach #Erasmus Days. Jest to wydarzenie organizowane w celu upowszechniania rezultatów projektów realizowanych w ramach programu Erasmus+. Inicjatywy podejmowane w ramach programu Erasmus+ takie jak Dni Erasmusa mają na celu zachęcić uczniów do nauki języków obcych, uatrakcyjnić proces nauczania oraz wyjść poza schemat tradycyjnego nauczania.
Kolejne owocne spotkanie online partnerów projektu odbyło się 09.10.2023 r. Podczas spotkania podsumowaliśmy szkolenie w Polsce dotyczące grywalizacji w edukacji. Kolejnym tematem dyskusji był przegląd działań podejmowanych w zakresie prac nad Przewodnikiem dla Klas Przyszłości.
Z przyjemnością informujemy, że rozpoczynamy działania końcowe, takie jak tłumaczenie przewodnika przez wszystkich partnerów na ich własne języki oraz przygotowanie numerów ISBN. Organizacją odpowiedzialną za te działania jest Asociatia Edulifelong.
Trzecie spotkanie szkoleniowe w ramach projektu Far Beyond The Barriers rozpoczęło się 06.09.2023r. Gospodarzem tego wydarzenia była Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 z Pułtuska. Głównym celem szkolenia pt: "Wykorzystanie dramy jako narzędzia w edukacji włączającej" było wprowadzenie koncepcji dramy w klasie. Spotkanie rozpoczęło się od powitania uczestników, aktywności typu warm up i przedstawienia programu szkolenia. Kolejną częścią programu było pokazanie najlepszych praktyk wykorzystujących dramę w szkołach partnerskich. Dzieliliśmy się również pomysłami żeby dowiedzieć się w jaki sposób drama może być wykorzystywana w klasie i jakie działania należy podjąć w edukacji włączającej. W tę merytoryczną podróż zabrała nas nasza niesamowita trenerka Anna Kubecka Musielak, która poprowadziła warsztaty: "Drama - trochę teorii i dużo praktyki" oraz "Zabawy i gry dramowe w klasach początkowych". Ponadto psycholog szkolny Agata Drzazgowska przeprowadziła warsztaty na temat wykorzystania dramy w klasie, a zwłaszcza w edukacji włączającej.
Kolejny dzień szkolenia minął również pod hasłem merytorycznych warsztatów: "Drama i uczniowie ze specjalnymi potrzebami", "Dramatyzacja lekcji: wykorzystanie lalek, masek i rekwizytów" oraz "Opowiadanie historii i książki z obrazkami", które również poprowadziła Anna Musielak-Kubecka. Jesteśmy bardzo wdzięczni za cenne warsztaty, które pomogły nam w pełni zrozumieć istotną rolę wykorzystania dramy. Ponadto w programie dnia był rejs gondolą po rzece Narew oraz kolacja zorganizowana przez szkołę goszczącą.
Trzeci dzień szkolenia rozpoczął się od bardzo ciepłego powitania uczestników przez Burmistrza Miasta Pułtusk. Następnie w Publicznej Szkole Podstawowej nr 4, odbyły się warsztaty „Drama i maski” przeprowadzone przez koordynator projektu Monikę Jaworską. Z ogromną przyjemnością obejrzano przedstawienie pt: "Mały Książę" przygotowane przez uczniów SP 4.
Kolejny, intensywny dzień szkolenia rozpoczął się od warsztatów: "Poczuj jak być aktorem/aktorką”. Uczestniczy szkolenia kontynuowali swoją podróż edukacyjną podziwiając uroki Torunia.
Ostatniego dnia szkolenia uczestnicy otwarcie dzielili się spostrzeżenia na temat tego, jak drama może być potężnym narzędziem w edukacji włączającej. Ponadto dyskutowano na temat tworzenia bezpiecznych przestrzeni dramowych w klasie, w których każdy uczeń czuje się doceniany i wspierany.
Ceremonia wręczenia certyfikatów zakończyła pięciodniowe szkolenie. Zdobyta wiedza pozwoli nauczycielom na tworzenie bardziej integracyjnego i kreatywnego świata edukacji.
Piąte szkolenie w ramach projektu Future Classrooms` Leadership odbyło się w dniach 6-10 września 2023. Gospodarzem szkolenia była Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 im. Ireny Szewińskiej w Pułtusku. Głównym celem szkolenia "Gamifikacja w klasie" było zapoznanie uczestników z koncepcją gamifikacji, dobrymi przykładami grywalizacji oraz jej wykorzystaniem w edukacji. Podczas kursu uczestnicy poznali kluczowe elementy skutecznego wdrażania pedagogicznych zasad zabawy i gier tak aby nauka była inspirująca. Omówiono ponadto wyzwania związane z wykorzystaniem grywalizacji w środowiskach edukacyjnych. Szkolenie okazało się być inspiracją, a także spojrzeniem w przyszłość edukacji.
Szkolenie rozpoczęło się od ciepłego powitania przez dyrektora szkoły goszczącej, ćwiczeń typu warm up oraz przedstawienia programu szkolenia. Praktyczne warsztaty poprowadziła nasza niesamowita trenerka Anna Popławska-Skibniewska. Pierwszy warsztat odnosił się do teorii gamifikacji i dlaczego warto ją stosować w klasie. Pozostałe elementy warsztatów dotyczyły narzędzi cyfrowych, przydatnych aplikacji i stron internetowych wspierających grywalizację. Ponadto warsztat Breakout Edu & Educational Escape z pomysłami na tworzenie gier zakończył pierwszy dzień szkolenia merytorycznego.
W kolejnym dniu szkolenia w Pułtusku oprócz tematu grywalizacji omówiono również wykorzystanie sztucznej inteligencji. Podczas tego dnia szkoleniowego wszyscy uczestnicy dowiedzieli się, jak połączyć potężne narzędzie, jakim jest sztuczna inteligencja, z koncepcją grywalizacji, aby nauka była bardziej atrakcyjna, a przede wszystkim - przyjemna! Jak sztuczna inteligencja może pomóc spersonalizować proces uczenia się? Jak gamifikować lekcje za pomocą sztucznej inteligencji? Jak zaprojektować grę edukacyjną z wykorzystaniem sztucznej inteligencji? Na te i inne pytania odpowiedziała trenerka Beata Hejne, która przeprowadziła trzy inspirujące warsztaty nawiązujące do sztucznej inteligencji, przyszłości nauczania i uczenia się oraz najnowszych narzędzi i trendów w AI. Wspaniałym doświadczeniem i prawdziwym kontaktem z naturą był rejs gondolą po Narwi, który zakończył drugi dzień szkoleniowy.
Trzeci dzień szkolenia był również pełen pozytywnych wrażeń oraz zdobywania nowych umiejętności. Dzień rozpoczęliśmy od wizyty w Urzędzie Miejskim w Pułtusku i spotkania z Burmistrzem. Spotkanie przebiegło w bardzo przyjaznej atmosferze, wymianie doświadczeń i spojrzeniu na Pułtusk z innej perspektywy. Program szkolenia obejmował ponadto wizytę w Publicznej Szkole Podstawowej nr 4 im. Ireny Szewińskiej w Pułtusku. Ciekawym i praktycznym doświadczeniem dla uczestników był warsztat zatytułowany: "Gamifikacja edukacyjna a nauczanie oparte na grach". Należy wspomnieć, że częścią warsztatu była obserwacja lekcji z wykorzystaniem grywalizacji, nowoczesnych technologii oraz nagród z motywacji wewnętrznej i zewnętrznej. Niezwykle cennym doświadczeniem było przedstawienie przygotowane przez uczniów szkoły zatytułowane: "Mały Książę". Uczniowie pokazali, jak można wykorzystać dramę do opowiedzenia pięknej historii i jak połączyć muzykę z tańcem, emocje z gestem oraz scenografią. Ten owocny dzień szkoleniowy zakończyliśmy zwiedzaniem Pułtuska z przewodnikiem
Kolejny dzień naszego szkolenia LTTA "Gamifikacja w klasie" rozpoczął się od warsztatów: " Refleksje na temat teorii Kirkpatricka i Swellera, które poprowadziła Beata Hejne. Następnie udaliśmy się do Torunia, jednego z najpiękniejszych, historycznych miast w Polsce. Wszyscy uczestnicy byli zachwyceni pięknem tego miejsca. Ponadto bardzo podobały im się legendy opowiadane przez przewodnika.
W ostatnim dniu szkoleniowym otwarcie dzieliliśmy się naszymi ostatecznymi spostrzeżeniami na temat grywalizacji. Wreszcie nadszedł moment zakończenia programu szkoleniowego ceremonią wręczenia certyfikatów.
Cieszymy się, że możemy podzielić się niesamowitymi doświadczeniami z drugiego działania w zakresie uczenia się, nauczania i szkolenia (LTTA) w ramach projektu "Far Beyond the Barriers". Tym razem partnerzy projektu z Polski, Turcji i Rumunii mieli okazję spotkać się na szkoleniu w pięknym mieście Targu Jiu w Rumunii.
Szkolenie zatytułowane "Wykorzystanie gier do zwiększenia inteligencji emocjonalnej i empatii w klasie" rozpoczęło się od ćwiczeń aktywujących grupę. Działania te nie tylko przełamały lody wśród uczestników, ale także wzmocniły ich więzi. Podczas warsztatu "Akceptacja emocji" podkreślono istotną rolę nauczycieli w projektowaniu aktywnych metod uczenia się i wspólnych działań. Przeanalizowaliśmy różne podejścia oparte na grach, w tym odgrywanie ról, symulacje oraz różne gry planszowe. Strategie te nie tylko sprawiają, że nauka jest zabawna i wciągająca, ale także stanowi podstawę do rozwijania inteligencji emocjonalnej i empatii wśród uczniów.
Kolejne udane spotkanie online partnerów projektu FCL odbyło się 19 maja 2023 r. Cieszymy się, że możemy podzielić się z Wami najważniejszymi wydarzeniami!
Podczas spotkania obejrzeliśmy prezentację przedstawiającą ocenę raportu okresowego przez NA oraz dyskutowaliśmy na temat wyboru i doskonalenia metod ewaluacji działań projektowych. Następnym krokiem był podział tematów do analizy w oparciu o przeprowadzoną ocenę potrzeb szkoleniowych grup docelowyych i raporty krajowe przygotowane przez partnerów, które wykazały kilka obszarów wymagających przeszkolenia:
- Wykorzystanie technologii do gromadzenia i analizowania danych dotyczących oceny uczniów
- Sposoby wykorzystania technologii do komunikacji i współpracy z rodzinami w zakresie programów szkolnych i uczenia się uczniów
- Ocena moich uczniów na podstawie wyników - Praktyki oparte na badaniach, które mogę wykorzystać w moim nauczaniu
- Identyfikacja, lokalizacja i ocena zasobów technologicznych, np. stron internetowych, z których mogę korzystać z moimi uczniami.
- Strategie nauczania skoncentrowane na uczniu, które obejmują technologię, np. uczenie się oparte na projektach lub współpracy
- Bezpieczeństwo online.
Na koniec omówiliśmy działania podjęte w ramach rezultatu projektu czyli "Przewodnika Klasy Przyszłości” - R1 „Guide for the Future Classroom”.
Aby dowiedzieć się więcej o projekcie FCL i naszych działaniach, odwiedź naszą stronę internetową: https://fcl-erasmus.eu/
W dniach 24-27 kwietnia 2023, w Skopje/Ohrid, odbyło się szkolenie pt: "Wykorzystanie platform e-learningowych i narzędzi multimedialnych open-source w edukacji i cyfryzacji". Przez 5 dni partnerzy projektu Future Classrooms Leadership mieli zapewnione intensywne szkolenie z zakresu wykorzystania platform e-learningowych i włączania narzędzi technologicznych do edukacji. Celem szkolenia było również stworzenie gotowych materiałów i praktycznych pomysłów w zakresie e-learningu. Podczas pierwszego dnia omówiono metodologię i praktyczne metody nauczania na odległość.
Z przyjemnością informujemy, że projekt Future Classrooms` Leadership (https://fcl-erasmus.eu/ ) został rozpowszechniony podczas 37-ej Europejskiej Konferencji Pan na temat Cyfryzacji w Edukacji. Prezentacja zatytułowana: "Future Classroom's Leadership - Strategies and Design" umożliwiła również przedstawić innowacyjne metody nauczania cyfrowego i podzielić się najlepszymi praktykami. Należy podkreślić, że podczas konferencji została zaprezentowana Klasa Przyszłości z naszej szkoły. Jest to cenne międzynarodowe wydarzenie, które powstało w odpowiedzi na wyzwania, z jakimi zmierzyli się nauczyciele podczas epidemii COVID-19. Koniecznie wejdź na link https://www.youtube.com/watch?v=cdExixVTIKsto dowiedz się więcej o naszym projekcie FCL i innych międzynarodowych projektach cyfrowych, cyfrowej ocenie, cyfrowej dydaktyce, cyfrowej współpracy młodzieży, motywacji uczniów oraz umiejętności krytycznego myślenia. #Cyfryzacja, #FCL,#DigitalEducation, #Technologia, #PanEUConference #Erasmusplus
Piąte Spotkanie Online Partnerów Projektu Far Beyond The Barriers Dnia 31.03.2023 odbyło się kolejne spotkanie online z naszymi partnerami: Asociatia Edulifelong, Sayeg Derneği, Young Initiative Education, Youth and Sports Club Association-GENÇ Girişim oraz Publiczną Szkołą Podstawową nr 4 z klasami sportowymi im. Ireny Szewińskiej w Pułtusku w ramach projektu Far Beyond the Barriers programu Erasmus+! Podczas spotkania rozmawialiśmy o rezultatach projektu R1- Poradniku tworzenia klasy integracyjnej oraz R2- Kursie online pt: "Przełamywanie barier w edukacji włączającej" oraz o pracy, którą wykonaliśmy do tej pory.