Szkolenie „E-bezpieczeństwo w sieci dla nauczycieli” odbyło się w Târgu Jiu w Rumunii w dniach 23-27 stycznia 2023r. Przez 5 dni partnerzy projektu Future Classrooms Leadership brali udział w intensywnym szkoleniu z zakresu bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w klasie. Celem szkolenia było również zdefiniowanie najlepszych praktyk w zakresie edukacji na temat e-bezpieczeństwie w sieci.
Nauczanie o bezpieczeństwie w sieci nie powinno być ograniczone do lekcji TIK. Włączenie celów edukacyjnych dotyczących zachowania bezpieczeństwa w sieci do programu nauczania różnych przedmiotów daje gwarancję, że uczniowie w każdym wieku są uczeni umiejętności związanych z bezpieczeństwem w sieci.
Podczas pierwszego dnia szkolenia uczestnicy opracowali innowacyjne i kreatywne scenariusze lekcji. Ponadto nauczyciele otrzymali wskazówki, jak zaangażować się w obchody Dnia Bezpiecznego Internetu, który jest obchodzony 7 lutego 2023 roku.
Trzeciego dnia warsztatów program był również pełen niezwykle produktywnych działań. Dzień rozpoczęto od prezentacji na temat Plusów i Minusów Social Mediów. Kontynuacją szkolenia była prezentacja dotycząca gier online. Ponadto uczestnicy podzielili się swoimi doświadczeniami na ten temat.
Czwarty dzień szkolenia oznaczał dyskusję na temat miejsca bezpieczeństwa w sieci w programie nauczania informatyki. Miłym elementem kulturowym szkolenia było zwiedzanie klasztoru Horezu oraz warsztaty ceramiczne.
Temat cyberprzemocy oraz jak zapobiegać i radzić sobie z zagrożeniami w sieci był omawiany ostatniego dnia szkolenia. Rozdanie certyfikatów przez organizację goszczącą Asociatia Edulifelong zakończyło szkolenie.
13 stycznia odbyło się spotkanie online w ramach projektu #ErasmusPlus „Far Beyond The Barriers” z naszymi partnerami: Asociatia Edulifelong z Rumunii oraz Turcji Sayeg Derneği wraz z Young Initiative Education, Youth and Sports Club Association-GENÇ Girişim z Turcji.
Wspólnie omówiliśmy postępy prac w zakresie rezultatów projektu: R1 Przewodnika w zakresie rozwoju edukacji włączającej i R2 Kursu online: Przełamywanie barier w edukacji włączającej. Podczas spotkania omówiliśmy następujące działania:
- R1/A1 Analizę obecnej sytuacji w zakresie najlepszych praktyk w nauczaniu uczniów z trudnościami w uczeniu się
- R1-A2 Opracowania wspólnego szablonu i stworzenia rozdziałów przewodnika.
- R2-A2.2.1 Pierwszy rozdział pt: „O edukacji włączającej”
Więcej informacji o projekcie można przeczytać na stronie projektu https://www.farbeyondthebarriers.com
Kolejne produktywne spotkanie online z naszymi partnerami w ramach projektu Erasmus+ Far Beyond The Barriers odbyło się 18 października. Omówiliśmy postępy dotyczące początkowych działań w ramach rezultatów pracy intelektualnej, badań na temat najlepszych praktyk w uczeniu dzieci z dysfunkcjami oraz wyznaczyliśmy kolejne zadania.
Zaplanowano również seminaria upowszechniające w oparciu o szkolenie C1 oraz digitalizację treści C1 w celu stworzenia drugiego modułu rezultatu projektu R2.
Jesteśmy bardzo podekscytowani ponieważ nasz projekt został zaproszony przez Scientix EU na seminarium na temat włączającej edukacji oraz podejścia do STEAM.
Warto wspomnieć, że Europejska Sieć Szkolna (European Schoolnet), realizująca projekt Scientix, to konsorcjum 31 ministerstw edukacji z krajów europejskich. Jest kluczową organizacją w napędzaniu innowacyjnego nauczania i uczenia się oraz w propagowaniu i rozwijaniu europejskiej współpracy szkół i nauczycieli.
Jest to dla nas zaszczyt tworzyć przydatne narzędzia dla europejskiej społeczności edukacyjnej!! O naszym projekcie, który jest częścią Scientix, można przeczytać tutaj.
Drugie szkolenie w ramach projektu Future Classrooms` Leadership „Innowacyjne koncepcje dotyczące Klasy Przyszłości” odbyło się w Bułgarii, w Sofii w dniach 26-30 września 2022 r. Ten 24-miesięczny projekt o numerze umowy 2021-2-PL01-KA220-SCH000048936 jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus+ Fundacji Systemu Rozwoju Edukacji, Partnerstwa na rzecz współpracy w sektorze Edukacja Szkolna. Organizatorem szkolenia było 18 Liceum Ogólnokształcące Williama Gladstone. Szkoła bułgarska stosuje innowacyjne metody nauczania i może dzielić się swoimi osiągnięciami z innymi szkołami. Koncepcja Klas Przyszłości odnosi się do stworzenia przestrzeni naukowej w celu nauczania w sposób innowacyjny. Wraz z partnerami projektu: Asociatia Edulifelong Young Initiative Education, Military Academy "General Mihailo Apostolski" – Skopje, Istituto Comprensivo Statale Ignazio Buttitta, Tokat Milli Piyango Ihya Balak Fen Lisesi dowiedzieliśmy się jak Klasa Przyszłości powinna wyglądać. Drugi dzień zajęć rozpoczął się warsztatem na temat społeczno-emocjonalnego uczenia i idei mindfullness. Ponadto uczestnicy dowiedzieli się jak powinny wyglądać lekcje w Klasie Przyszłości. Ten dzień szkoleniowy zakończył się spotkaniem koordynatorów projektu. Trzeciego dnia skupiliśmy się na roli nauczyciela w Klasie Przyszłości. Kolejny dzień szkolenia uatrakcyjniła wycieczka do Plovdiv. Czwarty dzień działań szkoleniowych dotyczył pracy zespołowej oraz tworzenia lekcji związanych z escape room. Dzień szkoleniowy zakończył się wycieczką do Monastyru Rila i Stobskich Piramid. Ostatniego dnia zajęć nastąpiło podsumowanie szkolenia oraz pokaz prezentacji uczestników na temat tego jak będzie wyglądała lekcja w Klasie Przyszłości. Ponadto odbyły się interaktywne podchody w centrum Sofii. Wręczenie certyfikatów uczestnikom projektu zakończyło szkolenie.
Kolejne szkolenie w SP4 w ramach realizowanego projektu Future Classrooms` Leadership – FCL współfinansowanego przez Unię Europejską. W dniu 13.09.2022 r. grupa nauczycieli, która uczestniczyła w szkoleniu na Sycylii pt: „Narzędzia ICT w uczeniu się i nauczaniu”, dzieliła się zdobytą wiedzą z innymi nauczycielami. Poruszane tematy podczas szkolenia dotyczyły: roli ICT w uczeniu się, planowania szkoleń, efektów komunikacji werbalnej/niewerbalnej w wirtualnych spotkaniach, korzyści i skutecznych strategii wizualizacji w uczeniu się oraz metod i strategii cyfrowych w nauce. Czekamy na kolejne wartościowe szkolenia oraz dawkę praktycznej wiedzy.
Trzecie spotkanie online projektu FCL (2021-1-PL01-KA220-SCH-
Dzięki przewodnikowi uczniowie i nauczyciele będą mogli zastosować nowe narzędzia i uczynić naukę bardziej efektywną. Będzie to również
rodzaj inspiracji dla innych grup odbiorców.
Co niezwykłe, książka zostanie stworzona przez wszystkich partnerów dzięki wiedzy zdobytej w trakcie projektu i ostatecznie pięciu szkoleniom. Powstaną dwie wersje książki: wirtualna i drukowana.
Jesteśmy gotowi na kolejne wyzwania i efektywną pracę.

W dniach 19-25 czerwca nauczyciele - członkowie zespołu współpracy międzynarodowej Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 4 w Pułtusku oraz 25 partnerów z Włoch, Rumunii, Północnej Macedonii i Bułgarii wzięli udział w pierwszym spotkaniu szkoleniowym na Sycylii w ramach projektu Erasmus+ KA220 “Future Classrooms’ Leadership”. Projekt potrwa 2 lata. Do głównych celów projektu należy promowanie rozwoju kompetencji cyfrowych, zarówno wśród nauczycieli, jak i uczniów oraz świadome wykorzystywanie technologii w procesie edukacji. Inspiracją do podjęcia takiego tematu stała się pandemia związana z Covid-19 i zaobserwowane podczas zdalnego nauczania braki uczniów w umiejętnościach technologicznych, krytycznego myślenia oraz pracy zespołowej. To na ich rozwoju koncentrują się założenia projektu.
Wspomniane w tytule projektu “Klasy przyszłości” to klasy mające wyznaczyć długofalowe innowacyjne standardy nauczania z wykorzystaniem najnowszych metod i strategii cyfrowych.
