"Gamifikacja w klasie" Szkolenie 6-10.09.2023

Piąte szkolenie w ramach projektu Future Classrooms` Leadership odbyło się w dniach 6-10 września 2023. Gospodarzem szkolenia była Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 im. Ireny Szewińskiej w Pułtusku. Głównym celem szkolenia "Gamifikacja w klasie" było zapoznanie uczestników z koncepcją gamifikacji, dobrymi przykładami grywalizacji oraz jej wykorzystaniem w edukacji. Podczas kursu uczestnicy poznali kluczowe elementy skutecznego wdrażania pedagogicznych zasad zabawy i gier tak aby nauka była inspirująca. Omówiono ponadto wyzwania związane z wykorzystaniem grywalizacji w środowiskach edukacyjnych. Szkolenie okazało się być inspiracją, a także spojrzeniem w przyszłość edukacji.

 Szkolenie rozpoczęło się od ciepłego powitania przez dyrektora szkoły goszczącej, ćwiczeń typu warm up oraz przedstawienia programu szkolenia. Praktyczne warsztaty poprowadziła nasza niesamowita trenerka Anna Popławska-Skibniewska. Pierwszy warsztat odnosił się do teorii gamifikacji i dlaczego warto ją stosować w klasie. Pozostałe elementy warsztatów dotyczyły narzędzi cyfrowych, przydatnych aplikacji i stron internetowych wspierających grywalizację. Ponadto warsztat Breakout Edu & Educational Escape z pomysłami na tworzenie gier zakończył pierwszy dzień szkolenia merytorycznego.

W kolejnym dniu szkolenia w Pułtusku oprócz tematu grywalizacji omówiono również wykorzystanie sztucznej inteligencji. Podczas tego dnia szkoleniowego wszyscy uczestnicy dowiedzieli się, jak połączyć potężne narzędzie, jakim jest sztuczna inteligencja, z koncepcją grywalizacji, aby nauka była bardziej atrakcyjna, a przede wszystkim - przyjemna! Jak sztuczna inteligencja może pomóc spersonalizować proces uczenia się? Jak gamifikować lekcje za pomocą sztucznej inteligencji? Jak zaprojektować grę edukacyjną z wykorzystaniem sztucznej inteligencji? Na te i inne pytania odpowiedziała trenerka Beata Hejne, która przeprowadziła trzy inspirujące warsztaty nawiązujące do sztucznej inteligencji, przyszłości nauczania i uczenia się oraz najnowszych narzędzi i trendów w AI. Wspaniałym doświadczeniem i prawdziwym kontaktem z naturą był rejs gondolą po Narwi, który zakończył drugi dzień szkoleniowy.

Trzeci dzień szkolenia był również pełen pozytywnych wrażeń oraz zdobywania nowych umiejętności. Dzień rozpoczęliśmy od wizyty w Urzędzie Miejskim w Pułtusku i spotkania z Burmistrzem. Spotkanie przebiegło w bardzo przyjaznej atmosferze, wymianie doświadczeń i spojrzeniu na Pułtusk z innej perspektywy. Program szkolenia obejmował ponadto wizytę w Publicznej Szkole Podstawowej nr 4 im. Ireny Szewińskiej w Pułtusku. Ciekawym i praktycznym doświadczeniem dla uczestników był warsztat zatytułowany: "Gamifikacja edukacyjna a nauczanie oparte na grach". Należy wspomnieć, że częścią warsztatu była obserwacja lekcji z wykorzystaniem grywalizacji, nowoczesnych technologii oraz nagród z motywacji wewnętrznej i zewnętrznej. Niezwykle cennym doświadczeniem było przedstawienie przygotowane przez uczniów szkoły zatytułowane: "Mały Książę". Uczniowie pokazali, jak można wykorzystać dramę do opowiedzenia pięknej historii i jak połączyć muzykę z tańcem, emocje z gestem oraz scenografią. Ten owocny dzień szkoleniowy zakończyliśmy zwiedzaniem Pułtuska z przewodnikiem

Kolejny dzień naszego szkolenia LTTA "Gamifikacja w klasie" rozpoczął się od warsztatów: " Refleksje na temat teorii Kirkpatricka i Swellera, które poprowadziła Beata Hejne. Następnie udaliśmy się do Torunia, jednego z najpiękniejszych, historycznych miast w Polsce. Wszyscy uczestnicy byli zachwyceni pięknem tego miejsca. Ponadto bardzo podobały im się legendy opowiadane przez przewodnika.

W ostatnim dniu szkoleniowym otwarcie dzieliliśmy się naszymi ostatecznymi spostrzeżeniami na temat grywalizacji. Wreszcie nadszedł moment zakończenia programu szkoleniowego ceremonią wręczenia certyfikatów.